Serious horsetalk

Jag hade gjort mycket för att trycka in näsan i hästpäls och mockat lite skit just nu.
Eller varför inte klia lite häst och i gengäld få en tröja full med hästdregel och slem.

Jag har aldrig gillat ridskolor eller den typen av hästmänniskor.
Där lär de småtjejerna att det är okej att med våld visa vad hästen gör fel och hela tiden det där jävla tjatet om att "va bestämd o visa hästen att du bestämmer". De får ju aldrig lära sig varför de ska vara bestämda. Bestämd och bestämd, det ska man inte vara och framförallt inte gå in med en inställning att "JAG bestämmer över den där". Allt handlar bara om ett dominant kroppsspråk som får hästen att lyssna på dig.

De får heller aldrig lära sig att hästen är en egen inidivd som har en egen vilja och en egen uppfattning. Därför kan man inte lära alla hästar genom samma utbildninsstrategier. Och det är DET som får mig så intresserad.
Att kunna kommunicera med ett så stort djur och bli förstådd och kunna lära ut. Att se ett så stort djur göra som man ber om genom ett ljud eller en viss gest. Allt utan bestraffning. Det är coolt!


Kommentarer
Postat av: millan

va härligt att se dig på en häst

2011-03-06 @ 23:13:15
Postat av: linda

HAHA millz då. Ska du me upp på hästryggen en dag? Kan bjussa på ett åk.

2011-03-06 @ 23:17:44
URL: http://lindanixon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0