Med rätt lärare kommer du längre

Mitt matteblock är redan slut så jag gick och köpte ett lager nya.
Passade på att köpa plugg-godis samtidigt. 4 Chocolate bars!
Jag övar redan. Jag har prov imorgon, både matte B och engelska B.

Idag känner jag mig mer motiverad än någonsin till att bli lärare! Vill ni veta varför?

När jag var liten hade jag en usel lärare som inte kuna lära ut varken matte eller engelska så jag förstod.
Oturen slutade inte där. Ända upp till gymnasiet hade jag otur med matte- och engelskalärare. Väldigt trevliga men ack så opedagogiska! Jag kommer inte ens ihåg engelskalektionerna, med tanke på att vi aldrig gjorde något..!

Jag har aldrig lärt mig regler och hur man ska tänka i det engelska språket. Jag har mest följt magkänslan. "Ja men det ordet passar bra där, det tar jag!"  Faktum är att jag gick runt i många år och trodde att jag var jättedålig på matte och engelska för att jag inte förstod allt.

En gång på gymnasiet försökte jag mig på Matte B, utan vidare framgång. Fick en grovskåns tjej som lärare med hårda klackar som betedde sig som en tyrann. "Já, o kan ni inte det här talet är ni fan dumma i huet!". Jag kunde inte det talet... hahaha.
På ett prov kunde jag ingenting heller. Jag fick Ig------------ (lika många minus som det var uppgifter)
hur ska någon kunna lära sig med ett så omotiverande utlärningssätt?

Idag vet jag att jag är allt annat än dålig. På komvux i Lund fick jag världens bästa mattelärare!
Jag trodde att jag kanske skulle förstå lite när jag började. Men jag förstår allt! Visst, småfel här och där, men grejen är att jag förstår det, även de svåra uppgifterna.

Allt ligger i lärarens händer. Lyckas man göra inlärningen lite enklare för någon har man lyckats som lärare och det vill jag också göra. Jag vill inte att något barn ska gå ur skolan och känna att de inte kan. För alla kan!


Kommentarer
Postat av: Emme

Lärare is da shiet!

Aha, Becca från bandyn. Jo vi spelade nåt år ihop. Hon är så go! Ge henne en kram från mig om du träffar henne.

Så då gick du BF säger du. Då hade du förmodligen min styvmor som lärare. Ewa Bertilsson?

(Hon är inte så hård som hon verkar...haha)



Ja, det är verkligen helt sjukt att man har en liten människa i sin mage. Man kan knappt fatta det och man blir lika chockad varje gång man tittar ner =)

2010-09-22 @ 15:24:47
URL: http://www.emmelinenaslund.blogspot.com/
Postat av: Emme

Åh vilken tur! Du var säkert mönstereleven som kom bärandes på lärarens böcker och la ett äppel på katedern... Kanske därför hon var så snäll haha =)



Det är ingen fara. Fråga på du!

Nej, jag har inte tänkt på det så mycket. Men ibland kommer verkligheten ifatt mig och då får man ju en liten grads panik. Men sen lugnar man sig själv med att "Det är normalt. Man har gjort det i alla år tom utan bedövning". Sen känns det mycket bättre.



Antar att du låter skolan gå först nu och sen satsta på barn?



Jag jobbar föresten som undersköterska på ett privat boende i västra hamnen (glömde svara på frågan). Inte så glamouröst, men jag trivs som fisken i vattnet!

2010-09-22 @ 15:43:12
URL: http://www.emmelinenaslund.blogspot.com/
Postat av: jennie

SV: jaa gör det! det är riktigt gott! :D



Tack, jag älskade skorna, men var tvungen att lämna tillbaka dom eftersom att dragkedjan gick sönder på en gång,och när jag skulle byta dom så fanns det inte i min storlek. Så jag fick ta ett par andra, men dom är snygga dom också :D

2010-09-22 @ 16:06:29
URL: http://jenniestillnert.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0