En ny typ av saga

Jag kom att tänka på en sak idag när jag väntade på bussen.

barnsagor skrivs alltid med ett budskap. Tex "man ska dela med sig, inte vara rädd för spöken, man ska vara snäll" etc.

Tänk om de hade skrivit sagor med andra viktiga budskap.
-Man får inte vara FÖR snäll.

När jag var liten var jag ett barn som var för snällt. Om jag lekte med en leksak och ett annat mer frammåt barn hade frågat om det fick ta min leksak, då hade jag gett bort den utan att blinka. Och sen blivit ledsen.

Tänk om de hade skrivit en bok om sånt?

"Kalle sitter på dagis och leker. Kalle leker med en brandbil med en lång stege på som man kan fälla ut så den blir JÄTTELÅNG! Kalle leker med flera leksaker samtidigt. Han leker med doktornallen och en hel låda med plastdinosaurier som han radat upp fint. 

In i rummet kommer Janne. Han vill också vara med. Janne vill låna Kalles dinosaurier. Egentligen vill Kalle leka med dinosaurierna själv. Kalle vet att om han inte kommer fullfölja sin vilja kommer han inte bli lycklig. Kalle vet också att om han inte fullföljer sin vilja kommer han bli svag och sätta andra människors önskningar i centrum och då kommer han glömma bort att ta hand om sig själv och tillslut gå in i väggen för att han bortprioriterat sina egna önskemål i livet. Nä. Vad tosigt! Ett sånt liv vill väl ingen ha? Kalle bad Janne att leka någon annan stans istället! "

Tänk om.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0