Bildregn från historiska museet

Eftersom en del av våra vänner inte varit på Lunds historiska museeum tog vi oss dit idag. Det är så sjukligt intressant med historiska museeum!!

!!!


!



Bling-bling från vikingatiden, tror jag. Inte så olikt det vi har idag faktiskt.

Kristendomen tar över asatron.

Ja men en fin orm som man kan ha.. som man kan ha i fickan om man vill.
MIN FAVORIT!! Lunds universitets rektor på 1700-talet. Kilian Stobeaus som först var professor i natirfilosofi. Han har varit husvärd åt Carl von Linné när han studerade i Lund under ett år. Kilian tyckte så mycket om Calle-killen att han ville adoptera honom. Kilian blev senare rektor.

På tavlan ovan har han den här käpen på sig. Rektorskäpen! Hur coolt är inte det?!?!

Teleskop från 1700-talet. Carl von Linné har säkert kikat i dom! SPÄNNANDE VA?!?!

Känner mig som en extrem nörd men.. fan vad häftigt det är med runor!

Någon som sitter som en pösmunk.

Den här jättelika kon dog ut för 10 000 år sedan. I mankhöjd var den mycket högra än mig!

En dörr från 14-1500 talet.

Kyrkoinredning. "God is everywhere"


"Och vad FAN vill du då?"

Antingen matar kvinnan någon med vindruvor som någon hade kunnat rita lite bättre... eller så matar hon med något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0